Rubriky
Dílna

FUTcave 3) Příprava základů

V tomto díle seriálu FUTcave vám ukážu, jak jsem postupoval při přípravě základů a následné stavbě podlahy. Názorný postup krok za krokem.

Příprava základů

Nejprve jsem musel vymyslet, na čem vlastně bude dílna FUTcave stát.

Nabízely se betonové patky, betonová základna nebo betonové dlaždice na štěrku. Rozhodl jsem se pro štěrk z níže uvedených důvodů.

Betonové patky se mi nechtělo dělat kvůli bagrování do 1 m (nezámrzné) hloubky a betonovou základnu jsem zase zamítl z důvodu nemožnosti použití auta s míchačkou. Obě možnosti se mi jevily jako finančně i fyzicky náročné na realizaci. Navíc jsem nechtěl mít na místě beton na věčné časy.

Jako lepší řešení se mi zdálo udělat štěrkový základ a na něj umístit betonové dlaždice ve výšce 15 cm a na ně dát trámy 15 cm. Celkem tedy standardních 30 cm nad zemí.

Postup přípravy základů

Zhruba před rokem jsem si nechal vyhloubit díru na štěrk (cca 40-50 cm).

Poté jsem tam nechal navozit štěrk.

Tehdy jsem měl ještě příjezdovou cestu až k dílně – ale škoda prostoru a cestu jsem částečně zrušil a využil jí jako část záhonu. Stále je tam cesta pro menší auto, ale již to není přímá cesta a během mokra se tam zajet momentálně nedá.

Doporučuji si spočítat pořádně množství štěrku, ať nemusíte vozit na vícekrát (jako já).

Štěrku je velké množství a opravdu to neuhrabete sami s hráběmi 🙂 Lepší je použít bagr.

Taky doporučuji dát pod štěrk geotextilii, aby časem štěrk nezmizel v hlíně.

Pomocí bagru upravit terén tak, aby nešla případná voda ze spádu přímo pod dílnu.

Následně jsem štěrk pořádně utemoval pomocí vibrační desky a připravil si betonové dlaždice.

Taková menší vsuvka o vhodnosti zvoleného řešení štěrk + beton. dlaždice

Rád bych zde upozornil, že ani tato metoda uložení na dlaždice není zrovna extra snadná.

Jakmile totiž zjistíte, že štěrk není rovný a vy se snažíte dlaždice vyrovnat, tak je to opravdu nekonečná práce, kdy jednu stranu zvednete a další se vám rozhodí.

Zpětně si říkám, že betonová deska někdy před rokem (kdy jsem měl příjezdovou cestu) by asi byla lepší a stabilnější řešení, i když dražší.

Příprava hranolů

Mezi tím jsem si objednal 6 m hranoly, nechal dovézt, poté naimpregnoval a natřel venkovní lazurou. Zase lepší koupit více balení lazury, takto velké kusy čerstvého dřeva žerou opravdu hodně materiálu.

Připravili jsme dlaždice a vyrovnaly pomocí vodováhy. Některé hranoly se trochu kroutily do strany, ale to nám nevadí. Mají zde pouze nosnou funkci.

Pod trámy jsem ještě vložil asfaltové pásy (aby dřevo nebylo v přímém kontaktu s betonem).

Následně jsme dovezli materiál a vše jsem přikryl nepromokavou plachtou, protože bylo jaro a dost aprílové počasí.

V příštím díle vám ukážu, jak jsem stavěl podlahu a jaké další komplikace nastaly 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.